خانه / آموزشی / عملکرد نمایندگان ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی تشریح شد

عملکرد نمایندگان ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی تشریح شد



به گزارش ایرنا، غلامرضا اسداللهی امروز- شنبه- کم و کیف روند کار ناظران مجلس در شوراها و به ویژه ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی را در گفت و گویی تشریح کرد.
شورای فرهنگ عمومی در سال 1387 روز 14آبان‌ماه را در تقویم به نام «روز فرهنگ عمومی» نامگذاری کرد.

**نظارت اثرگذار در راستای اهداف قوانین مصوب است
به گزارش خانه ملت غلامرضا اسداللهی در مورد قدرت اعمال نظر و تصمیم‌گیری ناظران مجلس در شوراهای نظارت و حق رأی آنها گفت: قانونگذار برای تحقق وظایف نظارتی مجلس ابزار مختلفی پیش‌بینی نموده که از جمله این ابزارها حضور ناظرین منتخب مجلس در مجامع و شوراهای مختلف برای نظارت بر فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیمات متخذه است.
قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زیرا اگر مجلس بهترین قوانین خود را نیز تصویب نماید اما به درستی نظارت نشود یعنی اینکه کاری انجام نشده؛ بنابراین لازمه کارآمدی و اثرگذاری قوانین مصوب و حتی خود مجلس، نظارت است و آن هم نظارتی اثرگذار و منجر به نتیجه در راستای اهداف قوانین مصوب باشد.
اسداللهی افزود: حضور نمایندگان ناظر می‌بایست حضوری اثرگذار باشد و حتی‌المقدور ترتیباتی اتخاذ نماید تا تصمیمات وجاهت قانونی داشته باشد؛ البته اگرچه ناظر فقط نظارت می‌نماید و حق رأی ندارد اما می‌تواند فضای جلسه را به سمتی ببرد که تصمیمات در چارچوب قوانین و مقررات باشد و نمایندگان مسلط و صاحب نظر از این دسته کم نداریم.
قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی درخصوص اینکه آیا گزارش کاری از طرف اعضای شورا به معاونت نظارت مجلس می‌رسد یا خیر و نمایندگان چه تلاشی در راستای نشست‌های شورا دارند، اضافه کرد: نمایندگان ناظر مطابق بند7 ماده28 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس تکلیف دارند حداکثر ظرف یک‌هفته پس از تشکیل جلسه، گزارش کتبی خود را درباره موضوعات مطروحه در جلسه و تصمیمات متخذه و … را به همراه نقطه نظرات خود به کمیسیون ذی‌ربط و معاونت نظارت ارائه نماید و رؤسای محترم کمیسیون‌ها نیز مکلفند گزارش ناظر را بررسی و ارزیابی نظارتی خود را ظرف یک‌هفته برای معاونت نظارت اعلام نمایند.

**تدوین گزارش تحلیلی از گزارشات ارائه‌شده از سوی ناظران مجلس در شوراها به معاونت نظارت
اسداللهی بیان کرد: از آنجا که نمایندگان ناظر به نمایندگی از مجلس در شوراها و مجامع شرکت می‌کنند، می‌بایست مجلس را درجریان روند تصمیم‌گیری در شوراها و مجامع قرار دهند و معاونت نظارت نیز می‌بایست از گزارشات واصله برای مجلس گزارش تحلیلی تهیه و ارائه نماید.
قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت پررنگ شدن بعد نظارتی مجلس نسبت به بعد قانونگذاری آن گفت: به طور قطع علیرغم جایگاه رفیع نظارت در قانون اساسی ما که چندین اصل را به خود اختصاص داده، تاکنون آنطور که مدنظر واضعین قانون اساسی بوده نتوانسته‌ایم از این جایگاه در راستای اهداف پیش‌بینی شده استفاده کنیم.

**باید فرهنگ نظارت پذیری نهادینه شود
این نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: لازم است که به موازات قانونگذاری به نظارت هم توجه و ابزار و امکانات لازم برای نظارت فراهم شود؛ ضمن آنکه به سمتی برویم که فرهنگ نظارت‌پذیری نهادینه شود.

**برگزاری جلسات شوراهای فرهنگ عمومی با برنامه و اهداف مشخص نتایج خوبی خواهد داشت
قائم مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی در مورد میزان نتیجه‌بخش بودن شوراهای فرهنگ عمومی که مجلس نیز یک نماینده ناظر در آن دارد، افزود: حوزه فرهنگ بسیار گسترده، بااهمیت و پرچالش است که قطعا مسئولیت مسئولین و صاحب‌نظران دوچندان است تا بتوانند چارچوب‌های ترسیمی را مراقبت و نظارت کنند و تاثیرگذار باشند؛ لذا مسلما برگزاری جلسات شوراهای فرهنگ عمومی با برنامه و اهداف مشخص نتایج خوبی خواهد داشت.
اسداللهی با اشاره به اینکه حوزه نظارت گستره‌‌های بسیاری در بخش‌های مختلف اعم از بخش اجرایی و … دارند، درباره قابل نظارت بودن امور مختلف توضیح داد: آنچه مسلم است در وضعیت فعلی عِده و عُده و امکانات نظارتی با حوزه‌هایی که می‌بایست مورد نظارت قرار گیرند، هیچ تناسبی ندارد و قطعا اگر قرار باشد نظارت‌ها موثر و کارآمد و پیشگیرانه باشد، باید حتما امکانات و ملزومات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فراهم شود.
جانشین معاونت نظارت مجلس افزود: معاونت نظارت مجلس ناگزیر است که اولویت‌بندی نماید تا فقط بتواند مهمات مثل احکام قانون برنامه توسعه و یا قانون بودجه و یا مثلا قانون رفع موانع تولید و یا قانون احکام دائمی برنامه را مورد نظارت قرار دهد؛ در حالیکه اگر این امکان فراهم شود که بلافاصله بعد از تصویب و تائید طرح و یا لایحه که قانون می‌شود احکام آن قانون استخراج و سریعا مورد پایش‌های نظارتی قرار گیرد، بسیاری از مشکلات عدم اجرای قانون و یا اجرای ناقصی قانون مرتفع می‌شود.
پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی بر اساس نظر آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1364 و با لحاظ ضرورت توجه به فرهنگ عمومی مردم، مطرح شد و سرانجام به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، این شورا با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد.
شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی فعالیت دارد.
براساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا دارای 30 عضو است و هر دو هفته یکبار، به صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد و تا پایان سال 1394، 657 جلسه برگزار کرده است.
در هر استان نیز یک شورای فرهنگ عمومی استانی تشکیل می‌شود که یکی از نمایندگان مجلس از آن استان در آن عضویت دارد.

فراهنگ*3061**تنظیم: میترا بلندقامتی* انتشار: طاهره نبی اللهی



انتهای پیام /*










درباره gohari