خانه / دسته‌بندی نشده / صادرکنندگان پاکستانی نگران از دست دادن بازارهای خود در ایران

صادرکنندگان پاکستانی نگران از دست دادن بازارهای خود در ایران



به گزارش شامگاه پنجشنبه ایرنا از تارنمای ‘اکسپرس تریبیون’ پاکستان، محدودیت اخیر دولت این کشور در خصوص واردات میوه تازه از ایران موجب نگرانی صادرکنندگان پاکستانی شده است که ایران امکان دارد با اعمال محدودیت های مشابه در خصوص صادرات محصولات پاکستان اقدام متقابل کند.
بنا بر این گزارش، از زمان اعمال محدودیت های تازه بر میوه ایران از سوی دولت پاکستان، واردات میوه های تازه ایرانی تا 90 درصد کاهش یافته است.
بر اساس گزارش این پایگاه اینترنی، تقاضا برای میوه های ایرانی در پاکستان و سایر کشورهای همسایه به دلیل کیفیت بهتر آنها افزایش یافته است.
این روزنامه در ادامه می نویسد: ایران معمولا مواد غذایی با نرخ های ارزان از پاکستان وارد می کند و در این خصوص، نه تنها وزارت جهاد کشاورزی ایران بلکه وارد و صادر کنندگان کشور همسایه نیز درباره محدودیت های تجاری نگران هستند.
منابع ایرانی در مورد اقدامات سختگیرانه پاکستان نگران هستند، زیرا این اقدام در حالی انجام شده است که صادرات پاکستان به ایران نیز افزایش یافته است.
بر اساس خبر این پایگاه اینترنتی، فقدان کانال بانکی میان دو کشور نیز یکی از موانع روابط دو جانبه می باشد.
قرار است بانک ملی ایران و نشنال بانک پاکستان شعبه های خود را در کشورهای یکدیگر فعال کنند اما تاکنون پیشرفتی در این مورد انجام نشده است.
حتی هیچ بانک خصوصی دیگری در پاکستان برای این کار به خاطر تحریم های آمریکا آمادگی نشان نمی دهد در حالی که ایران از این تحریم ها عبور می کند.
هر دو کشور چندی پیش اتاق بازرگانی مشترک نیز تشکیل داده اند که تلاش می کند ارز محلی را در تجارت دو جانبه مورد استفاده قرار دهد.
به گزارش ایرنا بر اساس آخرین آمارها، میزان مبادلات تجاری ایران و پاکستان در 9 ماهه 96 افزایش 49 درصدی را نشان می دهد.
بر این اساس، طی 9 ماه امسال میزان صادرات کالا از ایران به پاکستان رشد هفت درصدی و میزان صادرات کالاهای پاکستان به ایران رشد 42 درصدی را نشان می دهد.
میزان صادرات ایران به پاکستان در 9 ماه امسال، 634 میلیون دلار و میزان صادرات پاکستان به ایران طی این مدت، 348 میلیون دلار می باشد و مجموع مبادلات دو کشور در 9 ماه سال جاری 982 میلیون دلار اعلام شده است.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
به گزارش ایرنا به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی دوکشور چندان مناسب و قابل قبول نیست.
پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون تن اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.
مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان شکیل در بازارهای این کشور وجود دارد.
نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
در میان این کالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.
کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند.
این درحالی است که بازار مصرف 200 میلیون نفری پاکستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ اسلامی در مجاورت ایران بزرگترین فرصت برای حضور فعالان اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاران ایرانی است.
بازار بکر و رو به توسعه ای که متاسفانه از چشم دولتمران و فعالان اقتصادی ایران مغفول مانده است.
آساق**6125*شبس*1488 *سیدبهادر حسینی* انتشار دهنده: بهمن بامداد**



انتهای پیام /*










درباره gohari

پاسخ دهید